Artykuł "Kolorowa stymulacja sensoryczna - Sensoplastyka"
„Kształcenie – Przez – Sztukę, może być szczególnie ważne nawet nie dlatego, że przysparza artystów, ile że przysparza lepszych ludzi.”
– A.H. Maslow
Kolorowa stymulacja sensoryczna – Sensoplastyka
Sensoplastyka to sensoryczne podejście do plastyki, poznawanie jej za pomocą wszystkich zmysłów, wprowadza dzieci w świat barw, faktur, zapachów, smaków pobudzając do kreatywnego działania.
Uczestniczyć w niej mogą dzieci od 0 i dorośli do 100 lat. Materiały wykorzystywane na zajęciach są oparte na 100% bezpiecznych produktach spożywczych.
Celem Sensoplastyki jest wspieranie intra i interpersonalnych kompetencji poprzez odpowiednie przygotowanie przestrzeni i coachingowe podejście, ale nie tylko,
zajęcia te również:
- Wspierają samodzielność dziecka;
- Wspiorają rozwój zmysłów;
- Wspierają rozwój poznawczy;
- Kompetencje intra – interpersonalne:
- wysoki stopień samoświadomości (swoich uczuć, emocji, myśli),
- konsekwencja i elastyczność w działaniu,
- silna motywacja wewnętrzna,
- wiara we własne możliwości,
- skłonność do autorefleksji,
- aktywność oraz innowacyjność,
- kreatywność,
- ukształtowany system wartości moralnych,
- umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z innymi ludźmi,
- efektywne współdziałanie w zespole,
- umiejętność zarządzania komunikacją werbalna i niewerbalną,
- wysoka umiejętność rozwiązywania konfliktów,
- docenianie roli rozwoju osobistego,
- wysoki stopień adaptacji społecznej.
Korzyści dla uczestników biorących udział w zajęciach Sensoplastyka:
- uwalniania naturalnej ekspresji twórczej,
- wspieranie samodzielności,
- czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania,
- doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,
- wspieranie aktywności we wprowadzanie zmian i ulepszeń,
- wychodzenie ze schematów,
- elastyczne podejście do zmian w sale zmieniającym się świecie,
- poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,
- współdziałanie i wzajemna pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów,
- pielęgnowanie krytycznego i świadomego spojrzenia na rzeczywistość, która skutkują innowacyjnością w działaniu.
Zasady na zajęciach Sensoplastyka:
- przygotowujemy bezpieczną przestrzeń, odsuwamy krzesła i stoły;
- zabezpieczamy przestrzeń np. folią malarską;
- nie używamy odzieży ochronnej (fartuchy) dajmy się dzieciom wybrudzić;
- korzystamy wyłącznie z bezpiecznych produktów spożywczych (są to ryże, kasze, makarony, kisiele, galaretki, mąki) wszystko zależy od kreatywności trene
- nie wydajemy poleceń, zamiast tego zadajemy pytania;
- dajemy sobie i dzieciom czas;
- nie zachęcamy – to nie są zajęcia terapeutyczne;
- szanujemy wizerunek dziecka;
- dostrzegamy trudne sytuacje i wspieramy w ich doświadczaniu;
- nie trzymamy się bezwzględnie przepisów na farby i masy plastyczne.
Czy zdarza się nam mówić do swoich dzieci „zostaw bo się pobrudzisz”, „nie dotykaj tego”?. Oczywiście, że każdy z nas miał takie zdarzenie. A właśnie zajęcia Sensoplastyka polegają na kreatywnym brudzeniu się, dania możliwościom dzieciom decydowania ile chcą dolać kolorowej wody do mąki, ile zużyją mąki i czy w ogóle jej użyją. My organizujemy przestrzeń i zasoby, ale to nie My decydujemy w jaki sposób dzieci je wykorzystają. Na zajęciach nie chodzi o to kto zrobi „najlepszą” masę sensoryczną, bo co to znaczy „najlepsza”?. Czy ta co się bardziej lepi, czy ta która przepływa nam przez palce?. Dla każdego z nas najlepsza masa jest inna., każdy z nas lubi coś innego. Dlatego nie jest istotne co nam wyjdzie, istotne jest to, że dziecko samodzielnie coś tworzyło, doświadczyło, dowiedziało się co Jemu pasuje, co lubi bardziej, analizuje i samodzielnie realizuje. Nauczyciel jest tylko obserwatorem, osobą, która dba o bezpieczeństwo dzieci i reaguje na trudne sytuacje. Te zajęcia są dla dzieci, nie dla trenera, nauczyciela.
"Najlepszy nauczyciel to ten, który wskaże ci gdzie patrzeć,
ale nie powie ci co masz widzieć."
Alexandra K. Trenfor
Chciałabym przedstawić kilka zdjęć, które choć w niewielkim stopniu pokarzą Państwu radość z tworzenia, świadomości samodzielnego działania .
Zajęcia były przeprowadzone w grupie Kangurków .
Opracowała: Sylwia Pawłowska (dzięki udziałowi w szkoleniu Inkubator Inspiracji "Sensoplastyka") – nauczyciel, trener marki zajęć Sensoplastyka