Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ciastoterapia - w jaki sposób oswoić dzieci z owocami i warzywami

Zróżnicowana i pożywna dieta oraz dobre nawyki żywieniowe są niezbędne dla zdrowia, wzrostu i rozwoju dzieci. Nie możemy zapominać, że okres rozwoju to nie tylko zmiany fizyczne, ale również psychiczne. Z każdym dniem dziecko nabywa nowych umiejętności i kompetencji. Dlatego tak ważne jest regularne dostarczanie do organizmu dziecka substancji, które będą wspierać jego rozwój - takich jak witaminy i minerały. Stąd dieta dziecka powinna być bogata w warzywa i owoce. Eksperci zalecają, aby urozmaicać nie tylko rodzaj warzyw oraz owoców, ale również formę ich podania. Warzywa można serwować dziecku na surowo (jako chrupiącą przekąskę, dodatek do kanapki lub surówkę) oraz gotowane - w formie zupy, dodatku do ryżu, kaszy czy deseru. Ważne jest, aby spożywać warzywa w różnych kolorach: warzywa białe, żółte, zielone, pomarańczowe, czerwone. Zamiast przemycać, warzyw dzieciom warto, aby je z nimi oswajać.

Do dziecka nie zawsze trafiają argumenty jedz owoce i warzywa ponieważ mają dużo witamin. W oswajaniu bardzo pomaga próbowanie oraz wspólne przygotowywanie posiłków. W przedszkolu, aby zachęcić dzieci do zaprzyjaźnienia się z danymi warzywami bądź owocami organizujemy różnorodne dni nietypowe: jabłka, marchewki bądź kolorowe dni np. dzień zielony, kiedy nasi wychowankowie  jedli zielone warzywa, przygotowywali pyszny podwieczorek  z pastą z awokado, zielonym ogórkiem, czy sałatą. Zajęcia marki Sensoplastyka stają się również okazją do próbowania wielu owoców i warzyw nie koniecznie wcześniej jedzonych przez dzieci .W celu zachęcenia dzieci do jedzenia warzyw i owoców, jak również zdrowych przekąsek dietetyk Magdalena Przybyłka wymyśliła Ciastoterapię, która polega na wspólnych zabawach z gotowaniem i przyrządzaniem zdrowych posiłków. Przekąska to nie tylko słodka bułka, czy cukierek, ale również suszone warzywa i owoce, czy np. zdrowe przekąski wykonane przez dzieci kulki mocy, batony kokosowe. Podczas zabawy z jedzeniem, dziecko zaprzyjaźnia się z danym produktem, jego teksturą, zapachem i wyglądem. Wzmaga też to jego ciekawość. A satysfakcja z wykonanego zadania jest kolejną zaletą. Dlatego warto angażować dzieci regularnie w kulinarnych zabawach. Możemy przygotować mnóstwo zdrowych ciast, ciasteczek, batonów, kulek, musów z wykorzystaniem właśnie owoców i warzyw, a niezdrowy cukier zastąpić np. pastą daktylową, którą w bardzo prosty sposób mogą przygotować dzieci.
     Kuchnia jest dobrym miejscem, do nabywania przez dzieci doświadczeń sensorycznych - jest to jedno z miejsc, gdzie w sposób naturalny dziecko ma możliwość doświadczać wielu bodźców. Tak naprawdę, to jest to miejsce gdzie, można spróbować chyba najwięcej i najpełniej. Wszystkie nasze zmysły są zaopiekowane w kuchni. Podczas pieczenia i gotowania, dzieje się bardzo dużo dobrego zarówno sensorycznie jak i w ogóle rozwojowo. Jest to czynność w relacji, dzieci gotując i piekąc razem z rodzicami, opiekunami, mają możliwość razem spędzać czas w wartościowy, a wręcz pożyteczny sposób. A należy pamiętać, że podstawą stymulacji sensorycznej jest właśnie relacja z drugim człowiekiem. Do tego pozwalając dzieciom na samodzielność w kuchni, wspieramy obszar rozwoju ruchowego, motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci, które mają szansę pomagać w domu, także w kuchni są zwykle lepiej skoordynowane, bardziej samodzielne i zaradne w życiu. Do tego kuchnia, to idealna szkoła domowej sensoryki. Podczas wszystkich aktywności, które musimy wykonać podczas pieczenia i gotowania, ćwiczymy całą masę ważnych i potrzebnych umiejętności także sensorycznych. Zaczynając od przygotowań, czytania przepisu i kompletowania potrzebnych składników – ćwiczymy planowanie, czytanie oraz myślenie przyczynowo- skutkowe. Poprzez postępowanie krok, po kroku zgodnie z przepisem, dodawanie poszczególnych składników. Jest to też świetna lekcja matematyki sensorycznej ;-) Dzieci mają wtedy możliwość bardzo naturalnie, zetknąć się z różnorodnymi fakturami i konsystencjami. Mąka, masło, sól, jajka, olej, czy warzywa. Każde z nich posiada inną właściwość sensoryczną. Lepkie, sypkie, mokre, tłuste, ziarniste, soczyste…. i wiele innych możliwych kombinacji. Kolejną wartością jest możliwość nauki na błędach, bo przecież nie zawsze nam wszystko wychodzi w kuchni ale też poczucie sprawstwa i własnej wartości. Jest to też świetna lekcja, gdzie z doświadczaniem sensorycznym możemy połączyć elementy edukacyjne. I porozmawiać z dzieckiem skąd się bierze mąkę, sól, skąd pochodzi kakao oraz o tym, że jaka, czy mleko nie pochodzą z lodówki.

CIASTOTERAPIA - główne zalety:

  • Pozwala rozładować napięcie i poprawia koncentrację dziecka.
  • Doskonali umiejętności matematyczne poprzez odmierzanie i ważenie składników.
  • Wyrabianie i formowanie ciasta pozwala doskonalić zdolności manualne dziecka.
  • Dotykanie mokrych i suchych składników o różnorodnej teksturze wspomaga rozwój sensoryczny dziecka.
  • Pieczenie to nauka organizacji i planowania poszczególnych czynności.
  • Zadania w kuchni to świetna okazja, by nauczyć dziecko wielu prostych czynności w kuchni oraz najlepsza nauka samodzielności.
  • Atmosfera oczekiwania, a następnie próbowanie gotowego smakołyku daje dzieciom wiele radości i satysfakcji.
  • Mieszanie, przelewanie, ugniatanie – wszystkie te czynności doskonale stymulują receptory dłoni.
  • Rozwijamy zdrowe nawyki - dzieci chętniej próbują nowych dań, w których przyrządzaniu aktywnie uczestniczyły.
  • Dużą przyjemnością jest także dekorowanie wypieków, podczas której dzieci używają swojej fantazji i pobudzają przy tym swoją kreatywność.

Opracowała: Sylwia Pawłowska