Wrzesień
Tematyka kompleksowa na miesiąc wrzesień:
- W przedszkolu;
- Oto ja;
- Moja droga do przedszkola;
- Jesień w parku, w lesie.
Po wakacyjnej przerwie nasze „Króliczki” z radością wróciły do przedszkola. Spotkanie po długim odpoczynku było pełne emocji, uśmiechów i wspomnień z wakacji. Dzieci przypominały sobie przedszkolne zwyczaje, poznawały nowych kolegów i koleżanki oraz uczyły się ponownie wspólnego funkcjonowania w grupie. Z każdym dniem czuły się coraz pewniej, chętniej uczestniczyły w zajęciach i odkrywały na nowo radość wspólnej zabawy.
Na początku miesiąca skupialiśmy się na adaptacji i integracji grupy. Dzieci brały udział w zabawach poznawczych i integracyjnych, przypominały sobie zasady obowiązujące w przedszkolu oraz poznawały swoje znaczki rozpoznawcze. Wspólnie odkrywaliśmy przedszkolne kąciki zabaw i rozmawialiśmy o tym, jak dbać o zabawki oraz porządek w sali. Wesołym akcentem była piosenka „Maszeruje mała Ania”, którą dzieci chętnie śpiewały i ilustrowały ruchem. Podczas spacerów po ogrodzie przedszkolnym przypominaliśmy sobie zasady bezpiecznej zabawy na placu.
W drugim tygodniu września rozmawialiśmy o sobie – o tym, jak wyglądamy, co lubimy i co nas wyróżnia. Dzieci poznawały nazwy części ciała, rozwijały orientację w schemacie własnego ciała i uczyły się rozpoznawać emocje. Wspólnie bawiliśmy się w rozpoznawanie zapachów, dźwięków i faktur, rozwijając zmysły. Piosenka „To ja” towarzyszyła nam w zabawach ruchowych i pomogła lepiej się poznać. Na zakończenie tygodnia dzieci tworzyły „kolorowe emocje” – prace plastyczne, które pomogły im zrozumieć i nazwać uczucia.
Trzeci tydzień poświęciliśmy tematyce bezpieczeństwa. Dzieci poznawały zasady ruchu drogowego, kolory świateł na sygnalizatorze oraz znaczenie wybranych znaków drogowych. Wiedzą już, jak bezpiecznie przejść przez ulicę i co oznacza numer alarmowy 112. W zabawie „Skaleczony miś” wcielały się w małych ratowników, ucząc się udzielania pomocy potrzebującym. Towarzyszyła nam piosenka „Bezpieczne przejście”, która utrwalała zdobytą wiedzę poprzez ruch i rytm.
Pod koniec miesiąca powitaliśmy jesień. Podczas spacerów dzieci obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie, zbierały liście, kasztany i żołędzie, tworząc z nich jesienne kompozycje i „leśne stworki”. Poznawaliśmy owoce drzew, liczyliśmy grzybki i utrwalaliśmy nazwy kolorów jesieni. Piosenka „Liście w parku” wprowadziła nas w ciepły, jesienny nastrój.
